تبلیغات
امام زمان کیست - 1 سوال


<-BlogDescription->

1 سوال
سوالی كه داشتم در مورد رابطه فعلی ما با امام زمان(عج) است. ما در عصر غیبت چگونه می توانیم رابطه ای نزدیك با ولی عصر خویش داشته باشیم، چگونه می توانیم ایشان را بیشتر در كنار خود احساس كنیم؟ چگونه می توانیم تعیین كنیم كه تا حالا در مسیر ایشان بوده ایم یا نه؟ چگونه با امام خویش هم مسیر شویم؟ چگونه و از چه راهی می توانیم نظر ایشان را به خود جلب كنیم؟ چگونه دوری ایشان را تحمل كنیم؟ ممنون می شم راهنماییم كنید.
سوالی كه داشتم در مورد رابطه فعلی ما با امام زمان(عج) است. ما در عصر غیبت چگونه می توانیم رابطه ای نزدیك با ولی عصر خویش داشته باشیم، چگونه می توانیم ایشان را بیشتر در كنار خود احساس كنیم؟ چگونه می توانیم تعیین كنیم كه تا حالا در مسیر ایشان بوده ایم یا نه؟ چگونه با امام خویش هم مسیر شویم؟ چگونه و از چه راهی می توانیم نظر ایشان را به خود جلب كنیم؟ چگونه دوری ایشان را تحمل كنیم؟ ممنون می شم راهنماییم كنید.

همین دغدغه و توجه و حساسیتى كه شما نسبت به امام زمان خود و آخرین ذخیره الهى حضرت مهدى(عج) دارید نمایانگر ارتباط و علاقه و محبت شما به آن سرور است. علاقه و محبت به كسى یا چیزى در واقع علاقمندى و ارادت به كمالات و فضلیت‏هایى كه در آن فرد و یا آن چیز وجود دارد و چون حضرت مهدى(ع) وارث همه كمالات و زیبایى‏ها و عظمت‏هاى همه انبیا و اوصیا و صلحا مى‏باشند كانون همه عشق‏ها و محبت‏ها مى‏باشد. یكى از راه‏هاى جایگزین شدن محبت كسى در دل انسان زیاد به یاد او بودن و به او توجه پیدا كردن است و از طریق توجه به آن حضرت و مطالعه صفات الهى و كمالات آن یوسف مصر وجود و آن آخرین دُردانه و گوهر شاهوار صدف امامت و ولایت مى‏توانیم محبت آن حضرت را در خود بیابیم و قلبمان را آینه دار آن طلعت الهى قرار دهیم و عنایت آن حاضر در دل و غایب از چشم را به خود معطوف سازیم. فراموش نكنیم بهترین علامت محبت اطاعت از محبوب است و این اطاعت گواه صدق ادعاى محبت است ...
: ارتباط با امام زمان(عج) و دیگر اولیاى الهى نیاز به سنخیت با آنان دارد. به دست آوردن سنخیت با اولیاى الهى نیاز به تحقّق دو بُعد؛ یعنى، معرفت و عمل دارد. اگر كسى خود را به اولیاى الهى شبیه نمود، به لقاى آنان نیز واصل خواهد شد. P} نوریان مرنوریان را طالبند {E} ناریان مرناریان را جاذبند {P آنچه وظیفه ماست تشبه به آن حضرات و پیمودن راه آنان است ما باید در همه حال سرباز آماده آن حضرت بوده و همواره در خدمت ایشان باشیم. این مسأله را آیه 200 سوره آل عمران بیان فرموده: «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقواللّه‏ لعلّكم تفلحون؛ اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، صبر كنید و یكدیگر را به صبر وادارید و مرابطه نمایید و تقوا و خداترسى را پیشه سازید، باشد كه رستگار شوید». امام باقر(ع) در تفسیر این آیه شریفه مى‏فرمایند: «صبر كنید بر اداى فرایض (یعنى در انجام تكالیف الهى استقامت داشته باشید) و در برابر دشمنان پایدارى كنید و با امامتان (كه انتظارش را مى‏كشید) مرابطه نمایید»، (كتاب الغنیة، شیخ مفید، ص 105). قرآن راجع به حضرت مهدى و اصحاب ایشان مى‏فرماید: «الذین ان مكنّاهم فى الارض اقاموا الصلوه وآتوا الزكاه و امروا بالمعروف و نهو عن المنكر؛ كسانى كه اگر در زمین به آنان توانایى دهیم نماز را بپا داشته و زكات (به مستحق) بخشیده و به معروف امر نموده و از منكر نهى كنند»، (حج، آیه 41). امام باقر(ع) در تفسیر این آیه مى‏فرمایند: «این آیه براى آل محمد(ع) است؛ یعنى، مهدى(عج) و اصحاب او»، (تفسیر قمّى، ج 2، ص 87). در نتیجه اگر ما هم مى‏خواهیم از اصحاب و یاران آن حضرت باشیم، باید به این امور اهتمام ورزیم.. ارتباط با امام زمان یعنى خود را به رشته ولایت او بستن و بر خدمت و پیروى و یارى او گردن نهادن و این یكى از اركان ایمان است كه آدمى خود را به امام خویش مربوط سازد و از او جدا نشود. پیوستگى با او یعنى مطیع او بودن. آنچه در روایات زیاد سفارش شده است انتظار فرج است ما باید ارتباط معنوى خود را با امام زمان(عج) با عمل به دستورات آن حضرت و انتظار فرج به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داری مو آن را در دل و ظاهر جلوه‏گر كنیم. در روایات متعدد داریم كه در زمان غییبت امام زمان(ع) بهترین اعمال انتظار فرج است.انتظار فرج یعنى: الف) معرفت امام معصوم و عادل و پیشواى فضیلت. ب) ایمان به امامت و قیادت رهبرى الهى و عدالت پیشه. ج) عشق به عدالت و ارزش‏هاى انسانى. ه) امید به آینده‏اى روشن و نوید بخش. ك) تلاش براى برقرارى حكومتى عدل پیشه و عدل گستر. ح) رعایت موازین و قوانین دینى و اخلاقى. خ) داشتن روحیه تعهد و مسؤولیت‏پذیرى. این انتظار فرج است كه بهترین عمل و عبادت است و چنین منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غیبت از دنیا برود به منزله كسانى است كه پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى‏كنند، (بحارالانوار ج 52 ص 125 ).

در این رابطه توجه به توصیه های زیر که برگرفته از روایات است، بایسته است :
1 ـ پارسایی و عمل صالح
کسی که طالب رضایت امام زمان (عج) است، با رعایت تقوا، ورع و مبارزه با هواها و هوس ها درونی، می تواند خود را به ایشان نزدیک کند و این مبتنی بر تزکیه و تهذیب اخلاق و عمل صالح است.
امام صادق (ع) می فرماید : «هر کس دوست دارد از اصحاب قائم باشد، هر آینه منتظر باشد و بر محور پارسایی و محاسن اخلاقی عمل کند، پس اگر بمیرد و قائم پس از او خروج کند، برای او پاداش است همانند کسی که آن حضرت را درک کرده است» (بحارالانوار، ج 52 ، ص 140).
2 ـ اعتقاد و پایبندی به دین:
اخلاق و رفتار پرهیزکارانه ، زمانی شکل می گیرد که باور و اعتقاد استواری به دین داشته باشیم و معرفت ما نسبت به آموزه های دینی ـ به خصوص امامت ـ عمیق و صحیح باشد. هر اندازه دیندار و ولایت مدار باشیم و پایبندی خود را به اسلام نشان دهیم، به همان قدر رضایت و نظر لطف امام زمان (عج) را جلب خواهیم کرد.
پیامبر رحمت، در یک حدیث نورانی خطاب به اصحاب خود فرمود: «شما اصحاب منید، لیکن برادران من مردمی اند که در آخر الزمان می آیند. آنان به نبوت و دین من ایمان می آورند، با آنکه مرا ندیده اند. هر یک از آنها، اعتقاد و دین خویش را با هر سختی ای نگاه می دارد؛ چنان که گویی درخت خارمغیلان را در شب تاریک با دست پوست می کند یا آتش پر دوام چوب داغ را در دست نگاه می دارد. آن مومنان مشعل های فروزانند در تاریکی هاخداوند آنان را از آشوب های تیره و تار آخر الزمان نجات خواهد داد». (خوشید مغرب، ص 278).
3 ـ اعلام ولایت و تبعیت :
برای آشتی با امام عصر (عج) باید ولایت مداری و تبعیت کامل از دستورات معصومین (ع) را زینت بخش اعمال قرارداد و از خط مستقیم اهل بیت نبی (ص) خارج نشد و از دشمنان آنان دوری جست. پیامبر اکرم (ص) در این زمینه می فرماید: « خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کند، در حالی که در زمان غیبتش و قبل از قیامش، به او اقتدا کرده و دوستانش را دوست داشته، با دشمنان او، دشمنی کرده است».(بحارالانوار ج 51 ص 72)
4 ـ خدمت به خلق:
یکی از زمینه های نزدیکی به امام زمان (عج) خدمت به شیعیان و نیازمندان و رعایت حقوق برادران دینی است. شیعیان و منتظران حضرت ولی عصر (عج)، نه تنها باید خدمتگزار مردم باشند، بلکه باید در این راه پیش قدم بود و با الگو و اسوه قرار دادن امامان معصوم (ع)، در این راه سعی دو چندان داشته باشند. امام باقر (ع) می فرماید: «باید نیرومندان شما به ناتوانان کمک نمایند و توانگران به مستمندان برسند، هر یک از شما باید چنان که نیک خواه و نیک فرمای خود است، نیک خواه و نیک فرمای برادر دینی خود نیز باشد... اگر این چنین بود، هر یک از شما اگر از جهان در گذرد و قائم ما را درک نکرده باشد، او شهید به شمار خواهد آمد». ( منتخب الاثر ص 512)
5 ـ اظهار عشق و محبت:
یکی از راه های آشتی با امام عصر (عج)، مهرورزی و محبت سرشار به آن حضرت است. عشقی که او را همیشه به یاد محبوب انداخته و در هجران و فراقش به شور و نوا وا دارد. پیامبر اکرم (ص) در باره دوستی قائم آل محمد (عج) می فرماید: «هر کس دوست دارد خدا را ملاقات کند، در حالی که ایمانش کامل و اسلامش نیکو باشد، پس باید دوستدار حجت صاحب الزمان (عج) باشد». (بحارالانوار ، ج 36 ، ص 296)
6 ـ دعا و توسل:
موثرترین وسیله برای ایجاد رابطه روحی با امام عصر (عج) و نزدیکی به آن حضرت، دعا برای سلامتی آن حضرت و تعجیل فرج و توسل به او است. پس برای اینکه نظر لطف آن وجود مقدس را به خود جلب کنیم بهتر است به خود او متوسل شویم و حاجت خود را از او بخواهیم. چنان که توصیه شده هنگام سختی، بگوییم: «یاصاحب الزمان اعثنی یا صاحب الزمان ادرکنی».
7ـخدا گرایی و عبودیت
کسی که خواهان آشتی با امام زمان (عج) است باید مسیر زندگی خود را اصلاح کند و باورهای اعتقادی خود بخصوص توحید را در تمامی عرصه های حیات بروز و ظهور دهد . بر این اساس باید، تمام تلاش خود را در جهت عبودیت حق تعالی و عمل به دستورات او قرار دهد و رفتارهای خود را الهی نماید.
این مهم ترین وسیله ای است که می توان خود را به امام عصر (عج) نزدیک کرد و رضایت او را جلب نمود. توجه به نماز ـ به خصوص نماز اول وقت ـ وحضور در نماز جماعت و سایر اعمال عبادی نیز بسیار موثر است.

8. سنخیت با امام‏
کسانی که می خواهند از یاران واقعی امام زمان باشند ، وضعیت فكرى، روحى و عملى خود را به گونه‏اى سامان مى‏بخشند كه سنخیت كاملى با امام زمان(عج) داشته باشند. به طور كلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى (افكار، صفات و اعمال) است و هیچ انسانى از این قاعده مستثنا نیست. اگر كسى بخواهد به انسان دیگرى نزدیك شود، چاره‏اى ندارد جز اینكه بكوشد نوع اعتقاد، باورها، صفات و رفتار خود را به ایشان نزدیك سازد تا از این طریق شیعه و پیرو واقعى او باشند.
امام باقر«ع» در تفسیر آیه A}«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»{A؛ V}آل عمران (3)، آیه 200. {Vفرمود: «اصبروا»، یعنى صبر كنید بر اداى واجبات و «صابروا»، یعنى شكیبا باشید بر اذیّت دشمنان و «رابطوا»، یعنى رابطه ناگسستنى با امام خود، مهدى منتظر(عج) داشته باشید» V}منتخب الاثر، ص 515، ج 8 ؛ الغیبة النعمانى، ص 199 ؛ تفسیر برهان، ج 1، ص 234.{V.


9. اظهار اشتیاق و چشم به راه بودن‏
شور طلب و علاقه دیدار یار و اظهار شیدایى و اشتیاق به محبوب، از ویژگى‏هاى بارز یاران امام زمان است ؛ چنان كه در دعاى ندبه آمده است: H}«لیتَ شِعرى اَینَ استَقرّت بِكَ النّوى بَل اَىُّ ارض تُقِلُّك اَو ثَرى ابرضوى ام غیرها ام ذى طوى...»{H؛ V}اقبال الاعمال، ص 298.{V ؛ «اى كاش مى‏دانستم در چه جایى منزل گرفته‏اى و چه سرزمین و مكان تو را در بر گرفته است! آیا در كوه رضوى هستى و یا در جاى دیگر و یا در ذى‏طوى هستى...».
امام على«ع» وقتى از امام مهدى(عج) و صفات آن حضرت مى‏گوید ؛ ناگاه از درون سینه آهى مى‏كشد و شوق دیدار آن بزرگوار را ابراز مى‏دارد.
برای مطالعه بیشتر ر.ک:مهدویت (پیش از ظهور )،رحیم کارگر ،نشر معارف



::
:: مرتبط با: امام زمان ,
نویسنده : ایمان یاعلی
تاریخ : جمعه 24 تیر 1390